14 Şubat 2019 Perşembe

Dünden Bugüne Kitle İletişim Araçları


Merhabalar,öncelikle sizi tanımak isterim,bana kenidinizi kısaca tanıtır mısınız?
-Adım Reyhan,61 yaşındayım,İstanbul doğumluyum,iki çocuk annesiyim ikiside kendi hayatlarını kurdu şu an bana eşlik eden bir kedim var.

Sizi tanıdığıma çok memnun oldum izninizle size birkaç soru sormak istiyorum.
-Sorabilirsin tabi.

Günümüzde ki radyolarla , eski radyolar arasındaki fark neydi sizin için?
-Şu an kullanılan radyoların istediğin zaman yayın verebilmesi, birçok kanala sahip olması ve frekans farklılıkları en büyük farklılıklardı diyebiliriz.Bununla birlikte büyük ve ağırdı taşınması da bir hayli zordu.

1960'lı dönemde radyo akışı nasıl oluyordu ?
-Zaten tek bir kanalımız vardı o da TRT 1' di ,gün içinde müzik,eğitim,radyo piyesleri ve haberler yayınlanırdı,00:00'da yayın akışı İstiklal marşı ile son bulurdu.

Severek takip ettiğiniz programlar nelerdi?
-Ertürk Yöndem'in yaptığı programları severek takip ederdim ,en keyiflisi ise kuşkusuz radyo piyesleriydi.

Radyoyla tanışmanız nasıl oldu ?
-Bu tarz anıları çok duymuşuzdur hepsi gibi bende çocukken  radyonun içinde insanların olduğunu düşünürdüm ta ki içini açıp kurcalayana kadar :)

Günümüzde internet,sosyal medya bir bağımlılık olmuş vaziyette, o dönem de aynısı radyo için de geçerli miydi ?
-Bizde başlama saatine yakın sabırsızlıkla beklerdik takip ettiğimiz programları ama bu durum gün içine yansımazdı geri kalanında günlük işlerimizi yapardık.

Bazı önemli olayları burdan duyduğunuzda nasıl tepkiler veriyordunuz mesela ilk defa kitle iletişim aracıyla duyulan 1960 darbesini duyduğunuzda nasıl tepki vermiştiniz?
-1960 darbesini hatırlayamayacak kadar küçüktüm ama 1980 darbesini hatırlıyorum. Radyodan duymuştum  o dönem televizyon vardı tabi ama her on evden birinde vardı.Gelelim soruya ülkenin  siyasi gidişatından güzel şeyler olmayacağı belliydi, açıkçası çok şaşırmamıştım ama herkes gibi korku ve paniğe kapıldım.

Biliyorsunuz ki günümüzde haber kanallarında kısıtlanmalar oldu radyoda da kısıtlanmalar yaşanıyor muydu?
-Bu kadar kısıtlanmalar yaşanmamıştı, zaten RTÜK 1900'lü yılların başında kurulmuştu ve ortada bu konuyla ilgili bir yasa da yoktu.


Eskiden gençlerin radyodan birbirlerine şarkı armağan ederek duygularını belli ettiğini duymuştum size de armağan edilen bir parça olmuş muydu, paylaşmak ister misiniz?
-Olmamıştı ama o dönem için güzel bir jestti.

Biliyorsunuz ki günümüzde haberleri,şarkıları,dizileri görselleriyle izliyoruz sizin döneminizde radyodan dinleniyordu o sırada olan olaylar,figürler sizin hayal gücünüze yaratıcılığınıza kalıyordu,bu durum teknolojinin ilerlemesiyle bize kalan yaratıcılık kısmını kaldırdı bununla kalmayıp insanlar öğrenmek istediği şeyleri artık iletişim kurmadan fikir alışverişi yapmadan  internet yardımıyla halledebiliyor bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz?
-İnsanları kolaya alıştırdılar bu kadar kaynak el altında olunca insanlar zaman kaybetmeden öğrenip işlerini hallediyor ve her işin bu şekilde halledilmesini istiyorlar, bu duruma alıştıkları için de artık toplum olarak sabırsızlaştık ve tahammülsüzleşmeye başladık,iletişim kurmakta da sıkıntılar yaşıyoruz ne yazıkki.


Son olarak bize söylemek istediğiniz bir şey var mı ?
-Teknolojinin sizi esir almasına izin vermeyin boş vakitlerinizde size faydası olacak meşgaleler bulun derim .

Size bu güzel ve keyifli sohbet için çok teşekkür ederim.
-Rica ederim umarım yardımcı olabilmişimdir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Nazlı Ilıcak'a Dair

   Nazlı Ilıcak 1944 yılında, Ankara’da siyasetçi Muammer Çavuşoğlu ve İhsan hanımın kızı olarak dünyaya geldi.Eğitim hayatına TED Ankara ...